Svar: Letmælk - 12 mdr.
22. februar 2023
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk :)
Det er helt korrekt, at man anbefaler, at barnet fra 1 års alderen tilbydes letmælk som drikkemælk. I starten gives ca. 100 ml, og stille og roligt øges mængden til ca. 350 ml i døgnet. Denne mængde vil sikre barnet forskellige næringstoffer til den samlede kost uden at fylde for meget til, at der er plads til anden mad.
Sundhedsstyrelsen skriver, at der i praksis bør "være en kort overgangsperiode omkring 1-års alderen, hvor barnet vænnes til, at der er letmælk i koppen". (Ernæring til spædbørn og småbørn 0-2 år).
Jeg tænker derfor, at I roligt kan øge hendes indtag af letmælk i løbet af den næste måned eller to. Derudover må hun også gerne blive tilbudt surmælksprodukter, som A38 eller lidt yoghurt. Hun må dog ikke få skyr, fromage frais, ymer og ylette, før hun er 2 år. Derudover anbefales det, at du begrænser brugen af mælkeprodukter med frugt- og sukkertilsætning, og i stedet bruger et neutralt produkt, som du så selv søder med lidt frisk frugt og bær.
Kalk vil hun også få via f.eks. ost. Det kan både være smøreost, ost i skiver, ost i madlavningen, revet ost på en varm ret osv. Der er også kalk i f.eks. broccoli, grønne bønner, kikærter, hvide bønner, havregryn mm. så ved at variere hendes kost, sikrer du hende flere forskellige næringstoffer, og dermed også kalk nok, selvom hun ikke længere ammes:)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske