Svar: Letmælk - 12 mdr.

22. februar 2023

Alder:
12 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk :)

Det er helt korrekt, at man anbefaler, at barnet fra 1 års alderen tilbydes letmælk som drikkemælk. I starten gives ca. 100 ml, og stille og roligt øges mængden til ca. 350 ml i døgnet. Denne mængde vil sikre barnet forskellige næringstoffer til den samlede kost uden at fylde for meget til, at der er plads til anden mad.

Sundhedsstyrelsen skriver, at der i praksis bør "være en kort overgangsperiode omkring 1-års alderen, hvor barnet vænnes til, at der er letmælk i koppen". (Ernæring til spædbørn og småbørn 0-2 år).

Jeg tænker derfor, at I roligt kan øge hendes indtag af letmælk i løbet af den næste måned eller to. Derudover må hun også gerne blive ...

Annonce

... tilbudt surmælksprodukter, som A38 eller lidt yoghurt. Hun må dog ikke få skyr, fromage frais, ymer og ylette, før hun er 2 år. Derudover anbefales det, at du begrænser brugen af mælkeprodukter med frugt- og sukkertilsætning, og i stedet bruger et neutralt produkt, som du så selv søder med lidt frisk frugt og bær.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Kalk vil hun også få via f.eks. ost. Det kan både være smøreost, ost i skiver, ost i madlavningen, revet ost på en varm ret osv. Der er også kalk i f.eks. broccoli, grønne bønner, kikærter, hvide bønner, havregryn mm. så ved at variere hendes kost, sikrer du hende flere forskellige næringstoffer, og dermed også kalk nok, selvom hun ikke længere ammes:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder